Jan Kanty Jerzy Pełka, urodzony 2 lutego 1912 roku w Częstochowie, jest postacią, którą warto bliżej poznać. Jego życie, zakończone tragicznie 20 lutego 1949 roku w Calera de Barquín, nosi ślady nie tylko osobistych osiągnięć, ale także jego znaczącej roli w historii polskiego lotnictwa.
Jako kapitan pilot Wojska Polskiego, Jan Pełka zyskał uznanie jako pilot doświadczalny, co świadczy o jego umiejętnościach i zaawansowanej wiedzy w dziedzinie lotnictwa. Jego kariera w tej złożonej i wymagającej dziedzinie z pewnością stanowi inspirację dla przyszłych pokoleń lotników.
Życiorys
Po ukończeniu szkoły średniej Jan Pełka podjął studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej. Już podczas nauki wstąpił do Aeroklubu Warszawskiego, gdzie zdobywał umiejętności pilotażu szybowcowego. W roku 1936 uczestniczył w badawczej ekspedycji szybowcowej, która miała miejsce w Górach Świętokrzyskich. W trakcie jej wiosennej edycji, 1 maja, wykonał lot żaglowy trwający siedem godzin na szybowcu SG-3, a zaledwie dwa dni później, 3 maja, ustanowił przelot na dystansie 110 kilometrów. Podczas sierpniowego zlotu szybowcowego 1936 roku, odbywającego się w ramach zawodów Gordona Bennetta w Warszawie, został uhonorowany trzecim miejscem za celność lądowania.
Jesienią tego samego roku, 11 września, korzystając z korzystnych warunków termicznych, zrealizował przelot na CW-5 na odległość 150 km. Już 6 maja 1937 roku objął stanowisko kierownika sekcji szybowcowej w Aeroklubie Warszawskim. W maju oraz czerwcu 1937 roku, w ramach rajdu promującego polskie lotnictwo, używając szybowca Sokół-bis, podróżował przez Rumunię, Bułgarię, Grecję, Jugosławię, Austrię oraz Węgry, częściowo w partnerstwie z Antonim Majcherczykiem, pokonując łącznie 3400 kilometrów. W nagrodę za ten wyczyn rząd jugosłowiański odznaczył go orderem św. Sawy klasy V.
W lipcu 1937 roku brał udział w polskiej ekipie technicznej podczas XVIII Krajowych Zawodów w Rhön. Również w sierpniu tegoż roku był częścią drużyny Aeroklubu Warszawskiego na Krajowych Zawodach Lotniczych, która zdobyła pierwsze miejsce. W 1937 roku Jan uzyskał Srebrną Odznakę Szybowcową (nr 600 na świecie). Od 20 do 25 sierpnia 1938 roku aktywnie uczestniczył jako przedstawiciel Aeroklubu Warszawskiego w VIII Krajowych Zawodach Lotniczych. Ukończył studia w czerwcu 1939 roku, zdobywając dyplom inżyniera mechanika, a następnie rozpoczął pracę w Wytwórni Silników nr 1 PZL na Okęciu.
W momencie wybuchu II wojny światowej Jan został ewakuowany wraz z wytwórnią na wschód, a później do Rumunii, z której dotarł do Francji. Tam wstąpił do wojska, przydzielono go do Szkoły Podchorążych Armii Polskiej w Coëtquidan, gdzie w trybie przyspieszonym awansował do stopnia podporucznika. Po upadku Francji, ewakuował się drogą morską do Wielkiej Brytanii i dołączył do lotnictwa. Otrzymał numer służbowy RAF 793410, który szybko zmieniono na P-1892.
Po krótkim szkoleniu w Eastchurch, w lipcu 1940 roku został przydzielony jako mechanik lotniczy do dywizjonu 303 na lotnisku Northolt. Wkrótce zgłosił się na kurs pilotażu, w wyniku czego od 2 kwietnia 1941 roku brał udział w zajęciach w 25 Elementary Flying Training School (EFTS) w Hucknall, a następnie przeszedł do 16 Secondary Flying Training School (SFTS) w Newton. 13 maja 1942 roku ukończył szkolenie i rozpoczął kurs oficerski, który zakończył 19 czerwca, uzyskując stopień podporucznika i numer służbowy P-1892. Tuż po tym trafił do 54 Operational Training Unit (OTU) w Charter Hall.
Od 19 września 1942 roku do 30 grudnia 1943 roku, podczas 86 operacyjnych lotów, Jan spędził w powietrzu ponad 500 godzin, z czego część w ramach Coastal Command. 14 czerwca 1943 roku brał udział w ataku na cztery wynurzone U-Booty. Mimo awarii uzbrojenia pokładowego, kontynuował agresywną akcję, przyciągając ogień obrony przeciwlotniczej U-Bootów. 19 czerwca 1943 roku z kolei odniósł sukces w grupowym zestrzelaniu wodnopłata patrolowego Blohm & Voss Bv 138, łącząc w tym czasie cztery zestralenia pewne na swoim koncie. 1 września 1943 roku awansował na stopień porucznika.
30 października 1944 roku dołączył do Eskadry A w Aircraft and Armament Experimental Establishment (AAEE) w Boscombe Down, gdzie zajmował się badaniem samolotów myśliwskich. Do listopada 1946 roku spędził 260 godzin w powietrzu, testując 28 różnych typów samolotów, a jego działania przyczyniły się do usunięcia licznych usterek w sprzęcie RAF. 1 stycznia 1946 roku otrzymał awans do stopnia kapitana.
Po demobilizacji w grudniu 1946 roku, Jan osiedlił się w Argentynie, gdzie podjął pracę w Instituto de Investigaciones Aeronauticas y Espaciales w Córdobie. Niestety, 20 lutego 1949 roku utonął podczas kąpieli w rzece Calera i został pochowany na polskim cmentarzu w okolicach Córdoby. Na liście Bajana znalazł się na pozycji 374.
Ordery i odznaczenia
Jan Pełka został odznaczony licznymi nagrodami i wyróżnieniami, które świadczą o jego zasługach i dokonaniach. Wśród jego odznaczeń znalazły się:
- Krzyż Walecznych – dwukrotnie,
- Medal Lotniczy,
- Polowa Odznaka Pilota,
- Order Świętego Sawy kl. V.
Przypisy
- Kronika 307 Dywizjonu Myśliwców Nocnych, część 5. Instytut Polski i Muzeum im. gen. Sikorskiego. s. 39. [dostęp 07.11.2020 r.]
- Lista Bajana. Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej. [dostęp 07.11.2020 r.]
- Pełka Jan Kanty Jerzy. listakrzystka.pl. [dostęp 05.11.2020 r.]
- a b c Jędrzejewski 2014, s. 485.
- a b c Jędrzejewski 2014, s. 484.
- Damsz 2009, s. 227–228.
- Krzystek 2012, s. 443.
- Płoszajski Cz. 2 1998, s. 81.
- Płoszajski Cz. 1 1993, s. 118.
- Płoszajski Cz. 1 1993, s. 9.
- Skrzydlata Polska i 11'1937, s. 277.
- Skrzydlata Polska i 9'1937, s. 202.
- Skrzydlata Polska i 8'1938, s. 214.
- Skrzydlata Polska i 8'1937, s. 196.
- Skrzydlata Polska i 7'1937, s. 153–155.
- Skrzydlata Polska i 6'1937, s. 146.
- Skrzydlata Polska i 5'1937, s. 48.
- Skrzydlata Polska i 11'1936, s. 327.
- Skrzydlata Polska i 11'1936, s. 284.
- Skrzydlata Polska i 8'1937, s. 140.
Pozostali ludzie w kategorii "Wojsko i służby mundurowe":
Mieczysław Morawski | Jerzy Jan Kurpiński | Stefan Bielecki | Tadeusz Szczurek | Halina Jabłońska | Wiesław Kukuła | Stanisław Piotrowski (1895–1940) | Ksawery Józef Karol Zalewski | Kazimierz Busler | Witold Gokieli | Henryk Wąsala | Ludomir Łuczkowski | Zdzisław Majewski | Aleksander Karnicki | Jerzy Wieniawa-Długoszowski | Tadeusz Budzik | Bolesław Mioduszewski | Jerzy Hipolit Palusiński | Włodzimierz Szlezyngier | Stanisław PodlewskiOceń: Jan Pełka