Mateusz Marian Pospieszalski, urodzony 6 października 1965 roku w Częstochowie, jest uznawanym polskim kompozytorem i aranżerem. Jego muzykalność wyraża się poprzez grę na różnorodnych instrumentach, takich jak saksofony, flety, klarnet basowy, instrumenty klawiszowe oraz akordeon.
Nie tylko gra, ale również śpiewa, posługując się unikalną techniką alikwotową, nazywaną również tybetańskim śpiewem gardłowym. Jego różnorodne umiejętności muzyczne czynią go osobą niezwykłą na polskiej scenie muzycznej.
Warto podkreślić, że Mateusz Pospieszalski jest członkiem Akademii Fonograficznej ZPAV, co stanowi o jego znaczeniu w branży muzycznej w Polsce.
Życiorys
Mateusz Pospieszalski wywodzi się z muzykalnej i wielodzietnej rodziny Pospieszalskich. W jego rodzeństwie znajdują się m.in. Jan, Karol oraz Marcin Pospieszalscy. Ma również dwóch synów: Marka, który z powodzeniem gra na saksofonie, oraz Łukasza.
Pierwsze kompozycje
Ja, czterolatek, na pianinie grałem sposobem, bo w naszym instrumencie były uszkodzone niektóre klawisze, dzięki czemu orientowałem się, gdzie mam uderzać. Potem, kiedy występowaliśmy w różnych domach kultury czy klubach studenckich, brat zamalowywał mi te klawisze, żeby było jak w domu. Z tych czasów pamiętam moją pierwszą, przedziwną kompozycję pt. Marsz psa Pluto. Mateusz Pospieszalski, Miesięcznik Film luty 1995
Kariera artystyczna
Mateusz Pospieszalski miał przyjemność współpracować z różnymi zespołami, do których należą: Śmierć Kliniczna, Maanam, Tie Break, Graal, a także z Stanisławem Sojką i Anną Marią Jopek, oraz Januszem Radkiem. Aktualnie występuje w zespole Voo Voo, gdzie odpowiada za instrumenty dęte, takie jak saksofony, flety, klarneciki, akordeony oraz różnorodne przeszkadzajki. Oprócz pracy w Voo Voo, współpracuje także z zespołem YeShe oraz 2Tm2,3.
Jako producent muzyczny oraz aranżer, pracował nad albumami Justyny Steczkowskiej („Alkimja”, „Femme Fatale”), zespołu Zakopower („Musichal”, „Na siedem”) i Janusza Radka („Dziękuję za miłość”). Wspólnie z braćmi Janem i Marcinem był kierownikiem muzycznym Koncertów Papieskich odbywających się w Dniu Papieskim. Uczestniczył także pięciokrotnie jako producent muzyczny i aranżer Galowych Koncertów na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, co zostało udokumentowane albumami: „Nick Cave i Przyjaciele – W moich ramionach” oraz „Artyści piosenki. Kurt Weill”. W 2008 roku zasiadał w Jury II i III Etapu Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki na PPA.
Mateusz Pospieszalski jest również znany z licznych działań w obszarze aranżacji muzycznych dla dużych wydarzeń telewizyjnych. Wśród nich można wyróżnić koncerty takie jak: „Warszawo Ma” z okazji 59. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, „Pokój dla Czeczenii” oraz „Pytam o wolność”, które były koncertami solidarnościowymi z Narodem Czeczeńskim, a także koncert „Honor jest Wasz Solidarni” z okazji 25. rocznicy powstania NSZZ „Solidarność”. Wspólnie z braćmi przygotował koncert galowy „Muzyka źródeł” z okazji przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Muzyk komponuje dla filmu i teatru, tworząc muzykę do różnych filmów fabularnych, jak „Balanga” w reż. Łukasza Wylężałka, „Sezon na leszcza” w reż. Bogusława Lindy, a także do takich filmów jak „Gorący czwartek”, „Farba”, „Co słonko widziało” w reż. Michała Rosy. Dodatkowo, pisał muzykę do wielu animacji telewizyjnych, przede wszystkim w reż. Krzysztofa Kokoryna.
W 1994 roku otrzymał nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za muzykę do spektaklu „Gorący czwartek”. Zbierając utwory z „Balangi” i „Gorącego czwartku”, wydał swoje pierwsze wydawnictwo zatytułowane „Matika. Muzyka filmowa” (Polton; 1995). Tworzy także muzykę do spektakli teatralnych, w tym w reżyserii Jerzego Bielunasa i Michała Rosy, wystawianych w teatrach takich jak Gdynia, Chorzów, Opole, Katowice czy Toruń oraz do spektakli Teatru Telewizji, głównie w reż. Łukasza Wylężałka. W 2002 roku zdobył „Złotą Maskę” za muzykę do spektaklu „W 80 dni dookoła świata” w reż. Jerzego Bielunasa, której nagroda przyznawana jest w Województwie Śląskim.
Wraz z rodziną, nagrał dwa albumy kolędowe, „Kolędy Pospieszalskich” oraz „Najcieplejsze Święta”. W lutym 2010 roku został nominowany do nagrody Fryderyka jako kompozytor roku. Natomiast w marcu 2015 na 36. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej (PPA) we Wrocławiu otrzymał od Kapituły im. Aleksandra Bardiniego specjalne wyróżnienie w postaci Tukana Kapituły, a także Dyplom Mistrzowski za jego wieloletni wkład w tworzenie spektakli muzycznych.
Dyskografia
Dyskografia solowa
Mateusz Pospieszalski, znany z niezwykłej kreatywności, w 1995 roku wydał swój debiutancki album pt. Matika. Kolejnym ważnym wydawnictwem był krążek Empe 3, który pojawił się w 2008 roku, równocześnie z albumem Kolędy. W 2009 roku artysta zaprezentował Pamiętnik z powstania warszawskiego, do tekstów autorstwa Mirona Białoszewskiego, a także Zimową opowieść. Po dwuletniej przerwie, na rynku muzycznym zagościł nowy projekt Tralala z 2017 roku, wydany pod szyldem „Mateusz Pospieszalski Quintet”. W 2020 roku zaprezentował swój album Tam i Sam, a następnie w 2021 roku Koncert w Fabryce. Najnowszą produkcją artysty jest Domysły rzeczywistości, wydana w 2023 roku.
W ramach Voo Voo
Mateusz Pospieszalski ma również znaczną rolę w zespole Voo Voo, przyczyniając się do wielu utworów. Do jego wkładów należy muzyka do albumów Tytus, Romek i A’Tomek wśród złodziei marzeń, Złodzieje marzeń, oraz XX Cz.1, w ramach którego zagrał na saksofonach oraz instrumentach klawiszowych. W późniejszych latach brał udział w realizacji kawałków takich jak Państwo się znudziło, Sej oraz Funfara. Album 21 oraz Tischner są kolejnymi dowodami jego wszechstronności, gdzie wykorzystał saksofony różnego rodzaju, flecik oraz swoją twórczość w aranżacji muzycznej.
W ramach Tie Break
W projekcie Tie Break Mateusz wziął udział w produkcjach takich jak Tie Break oraz retrospekcja. koncert. Kraków. W międzyczasie zasłynął z aranżacji poezji ktorej autorem był ks. Jan Twardowski, a także w albumie Yanina, stworzonym przez artystę Yanina.
W ramach grupy Graal
Mateusz Pospieszalski współpracował także z grupą Graal, dla której przygotował albumy Live In Bohema Jazz Club, Truskafki oraz Darmozjad. Każdy z tych projektów wzbogacił brzmienie zespołu o unikalne aranżacje.
W zespole Stanisława Sojki
W zespole Stanisława Sojki miał okazję współtworzyć albumy takie jak Soykanova, Acoustic oraz Live. Jego wkład w produkcje wzbogacił artystyczną wizję Sojki.
Produkcja i kierownictwo
Mateusz angażował się także w produkcję muzyczną, czego dowodem są jego współprace z różnymi artystami. Jego osiągnięcia obejmują aranżacje dla Nicka Cave’a do utworu W moich ramionach, jak również dla Kory, gdzie przyczynił się do powstania Ja pana w podróż zabiorę. Natomiast z Justyną Steczkowską współtworzył album Alkimja, pełen różnorodnych aranżacji. Współpraca z zespołem Zakopower zaowocowała produkcją i mixem utworów takich jak Kiebyś Ty… oraz Poziom Adrenaliny. Mateusz w swojej karierze zdołał także stworzyć muzykę do wielu projektów stworzonych przez Janusza Radka, jak Dziękuję za miłość.
Muzyka filmowa
Kariera Mateusza Pospieszalskiego obejmowała również muzykę do filmów. Swoje umiejętności zaprezentował w produkcjach takich jak Na całość (1986), Film pod strasznym tytułem (1992) oraz Enak (1992). W jego repertuarze znalazły się również inne znane tytuły, jak Gorący czwartek (1993), Balanga (1993) w reżyserii Łukasza Wylężałka, czy Sezon na leszcza (2000) z Bogusławem Lindą w roli głównej.
Muzyka teatralna
Mateusz Pospieszalski jest również znany za swoją pracę w teatrze, gdzie stworzył muzykę do spektakli takich jak Szpieg (1991), Komediantka (1994) oraz Księga dżungli (2006). Współpracował również z reżyserami takimi jak: Jerzy Bielunas, Michał Rosa oraz Dariusz Wiktorowicz.
Gościnnie
Artysta regularnie występuje gościnnie, przyczyniając się do różnych projektów muzycznych. W tym kontekście warto wspomnieć jego udział w utworach Dom pełen skarbów czy Pan Yapa i magiczna załoga. Mateusz miał także zaszczyt wystąpić u boku Mari Peszek czy Wojciecha Waglewskiego w projektach takich jak Muzyka filmowa oraz Honor jest wasz Solidarni.
Składanki
Na koniec warto wspomnieć o obecności Mateusza w składankach, w tym w Wśród nocnej ciszy… z najkrótszą kolędą Mateusza Pospieszalskiego.
Przypisy
- MartynaM. Matwiejuk, „Domysły rzeczywistości”. Poezja Mirona Białoszewskiego w muzycznej interpretacji Mateusza Pospieszalskiego [online], Audycje Kulturalne, 06.10.2023 r. [dostęp 23.01.2024 r.]
- Mateusz i Marek Pospieszalscy | Konstelacje [online], Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, 02.06.2022 r. [dostęp 23.01.2024 r.] (pol.).
- a b Jak kolędują Pospieszalscy? Już kolejne pokolenie WYWIAD | Niezalezna.pl [online], niezalezna.pl [dostęp 10.03.2024 r.]
- Tralala. Polskie Radio. [dostęp 22.10.2017 r.]
- Pamiętnik z Powstania Warszawskiego – Mateusz Pospieszalski. chrzescijanskiegranie.pl. [dostęp 04.06.2015 r.]
- Jan Pospieszalski. koliber.org. [dostęp 04.06.2015 r.]
- Członkowie Akademii – FRYDERYK 2024. fryderyki.pl. [dostęp 03.10.2010 r.] (pol.).
- Nagroda Muzyczna Fryderyk: Nominowani i laureaci. ZPAV. [dostęp 28.04.2010 r.] (pol.).
- LeszekL. Gnoiński LeszekL., JanJ. Skaradziński JanJ., Encyklopedia Polskiego Rocka, Warszawa: Świat Książki, 1997 r., s. 451, ISBN 83-7129-570-7.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Krzysztof Majchrzak (muzyk) | Borys Michalik | Bolesław Ocias | Kalina Jędrusik | Zygmunt Pikulski | Jerzy Bielunas | Zygmunt Rolat | Krzysztof Żyngiel | Julian Zawodziński | Piotr Dłubak | Stefan Policiński | Czesław Żak (kompozytor) | Maria Kania | Paweł Pietrzak | Anna Pietrowiec | Ludmiła Marjańska | Stanisław Długosz (poeta) | Stanisław Krakowiak | Robert Gliński (muzyk) | David ScheinertOceń: Mateusz Pospieszalski