Mirosław Łebkowski


Mirosław Zygmunt Łebkowski, urodzony 9 września 1922 roku w Częstochowie, to postać o niezwykłym dorobku artystycznym oraz bogatym życiorysie. Zmarł 22 marca 2010 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie trwały ślad na polskiej scenie literackiej i muzycznej. Był polskim pisarzem, tłumaczem i autorem tekstów piosenek.

W czasie II wojny światowej służył w Armii Krajowej, gdzie nosił pseudonim "Jodła". Pełnił funkcję szefa referatu "N" obwodu Opatów, co było związane z jego zaangażowaniem w działalność konspiracyjną. Po aresztowaniu, został więźniem obozów koncentracyjnych, w tym Auschwitz-Birkenau, gdzie zadebiutował jako autor piosenek, notując swój debiut anonimowo. Jego tragiczne doświadczenia w obozach, w tym w Buchenwaldzie, Dora oraz Ravensbrück, kształtowały nie tylko jego osobowość, ale również twórczość.

Po zakończeniu wojny, zdecydował się na studia w SGH w Warszawie, co pozwoliło mu na rozwijanie kariery twórczej i społecznej. Zajmował się również działalnością w stowarzyszeniach artystycznych, m.in. w ZAIKS-ie w latach 1952-1974 oraz w ZAKR-ze, gdzie pełnił funkcję sekretarza generalnego.

Łebkowski był autorem wielu znaczących dzieł teatralnych, w tym sztuki "Gość z kosmosu" oraz musicalu "Turniej w Rio Marasco", do którego muzykę napisał Jerzy Walden. Stworzył także libretta do operetki "Melodia miłości" (muz. Edward Olearczyk) oraz nowe libretta oper w współpracy z St. Wernerem, takie jak "Wesołe kumoszki z Windsoru" (O. Nicolai) oraz "Tannhäuser" (R. Wagnera).

Jego liczne osiągnięcia artystyczne obejmowały także widowiska estradowe dla wojska, w współpracy z S. Wernerem, jak i lalkowe przedstawienia, takie jak "O kołku w płocie". Łebkowski stworzył teksty wielu piosenek, zdobywając szereg nagród, w tym III nagrodę za pieśni na I Festiwalu Muzyki Polskiej oraz I nagrodę za tekst piosenki "Powracali trzej chłopcy" podczas V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów w 1955 roku.

Jego twórczość wpłynęła na wiele form muzycznych, zdobywając uznanie na festiwalach, w tym Złote i Srebrne Pierścienie na Festiwalach Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu oraz dwie nagrody Ministerstwa Obrony Narodowej. Jak wiele innych znaczących artystów, Łebkowski często współpracował z St. Wernerem, pisząc pod wspólnym pseudonimem "Stamir" od 1966 roku.

Pisał piosenki dla znanych wykonawców, takich jak Tercet Egzotyczny i Violetta Villas. Po jego śmierci, znalazł wieczny spoczynek 1 kwietnia 2010 roku w Panteonie Żołnierzy Polski Walczącej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.

Pieśni masowe i piosenki (wybór)

W bogatym dorobku muzycznym Mirosława Łebkowskiego szczególne miejsce zajmują pieśni masowe oraz piosenki, które zdobyły uznanie wśród szerokiego kręgu odbiorców. Oto niektóre z nich:

  • Oświęcim (muz. anonim. – 1943),
  • Pieśń o braterstwie (muz. Alfred Gradstein – 1948),
  • Hej, na górach (muz. E. Bekier – 1949),
  • Hej, ty pole (muz. Michał Sulej – 1949),
  • Marsz LZS (muz. Zygmunt Nowacki – 1950),
  • Pokój! Mir! Frieden! Paix! (muz. Edward Olearczyk – 1950),
  • Na strażnicy (muz. Edward Olearczyk – 1951),
  • Piosenka o wiosennym siewie (muz. Edward Olearczyk – 1952),
  • Pociąg zlotowy (muz. Edward Olearczyk – 1952),
  • Saperzy, saperzy (muz. Edward Olearczyk – 1952),
  • Otwórzcie nam ludzie (muz. Wit Jarmul – 1953),
  • Melodia Starego Miasta (muz. Edward Olearczyk – 1953),
  • Bzy na naszej ulicy (muz. Aleksander Barchacz – 1954),
  • Goście z miasta (muz. Alfred Gradstein – 1954),
  • Wspólny jest nasz plon (muz. Wit Jarmul – 1954),
  • Powracali trzej chłopcy (muz. Edward Olearczyk – 1955),
  • Pewnie miła zapomniałaś (muz. Edward Olearczyk – 1955),
  • Przelotny uśmiech (wsp. z Tadeuszem Urgaczem – muz. Jerzy Mart – 1955),
  • Walc maturzystów (z Tadeuszem Urgaczem – muz. Edward Olearczyk – 1955),
  • Już śpij, dobranoc (muz. Matwiej Błanter – 1955),
  • Wieczorem nad Wisłą (z Tadeuszem Urgaczem – muz. Edward Olearczyk – 1955),
  • Bo mój mąż łowi ryby (muz. Wise, Weissmann, Twoney – 1956),
  • Jeszcze się zastanów (muz. Jerzy Mart – 1957),
  • Nie powiesz nic (muz. Ryszard Sielicki – 1957),
  • Nie wiem, co to znaczy (muz. Henryk Jabłoński – 1957),
  • Nie wszystko się zmieniło (muz. Edward Olearczyk – 1957),
  • Ty jesteś czarująca (muz. Romuald Żyliński – 1957),
  • Padam, padam (muz. Norbert Glanzberg – 1957),
  • Plotki o Dorocie (muz. Jerzy Tyszkowski – 1958),
  • Posłuchaj kochana (muz. Tadeusz Kwieciński – 1958),
  • Już dawno domyśliłam się (z Janem Gałkowskim – muz. Edward Olearczyk – 1958),
  • Kuplety Marleny (muz. Edward Olearczyk – 1958),
  • To mój świat prześniony (muz. Edward Olearczyk – 1958),
  • Sekret (muz. Jan Kozłowski – 1958),
  • Pożyteczna chmurka (muz. W. Kubiczek – 1958),
  • Gorącą nocą (z Heleną Kołaczkowską – 1959),
  • Wrzuć grosik do grającej szafy (muz. Günter Oppenheimer – 1959),
  • Nie spotkamy się (muz. Henryk Klejne – 1959),
  • Gdyby pan był mym znajomym (muz. Marian Radzik – 1960),
  • Kino na przedmieściu (muz. Czesław Grudziński – 1960),
  • Tina z Neapolu (muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1960),
  • Uśmiech lata (wsp. z Tadeuszem Urgaczem – muz. Antoni Buzuk – 1960),
  • Czego trzeba do szczęścia (muz. Jerzy Wasowski – 1961),
  • Dla ciebie miły (muz. Ryszard Sielicki – 1961 – piosenka laureatka radiowego konkursu na piosenkę przed I Międzynarodowym Festiwalem Piosenki w Sopocie),
  • Pikowa dama (muz. Marian Radzik – 1961),
  • Tysiąc pierwsza noc (muz. Andrzej Januszko – 1962),
  • Hej trąbko (muz. Jerzy Tyszkowski – 1963),
  • Szesnaście lat (wsp. ze Stanisławem Wernerem – muz. Ryszard Sielicki – 1963),
  • A gdzie to jest (wsp. ze Stanisławem Wernerem – muz. Józef Kania – 1964),
  • Mucurita (muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1964),
  • Nie wystarczy kilka centymów (muz. Stefan Ratajski – 1964),
  • Stary gaucho (muz. Ryszard Sielicki – 1964),
  • W małej hacjendzie (muz. Ryszard Sielicki – 1964),
  • Z gitarą przez ramię (wsp. ze Stanisławem Wernerem – muz. Adam Skorupka – 1964),
  • Co tam noc (z Stanisławem Wernerem – muz. Czesław Grudziński – 1964),
  • Piosenka z całusem (z Stanisławem Wernerem – muz. Władysław Szpilman – 1964),
  • Do ciebie mamo (z Stanisławem Wernerem – muz. Adam Skorupka – 1965),
  • Kiedyśmy wracali (z Stanisławem Wernerem – muz. Witold Rudziński – 1965),
  • W służbie narodu, w służbie kraju (muz. Emil Sojka – 1966),
  • Adios Havana mia (Stamir*-muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1966),
  • O Izabelo (Stamir – muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1966),
  • Pamelo żegnaj (muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1966),
  • Rodeo (muz. Ryszard Sielicki – 1966),
  • Nasza Bonanza (Stamir – muz. Józef Kania – 1966),
  • Polonez wiślany (Stamir – muz. Michał Sulej – 1966),
  • Kreolska dziewczyna (Stamir – muz. Ryszard Sielicki – 1969),
  • Nie chodź do domu (Stamir – muz. Z. Karwacki – 1969),
  • Ze mną bądź (Stamir – muz. Hubert Szymczyński – 1969),
  • Hotel de Paris (muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1969),
  • Wchodzimy w lata siedemdziesiąte (Stamir – muz. Jacek Szczygieł – 1971),
  • Czarna woalka (muz. R. Dessaro – 1971),
  • Moje włosy – moje oczy (muz. Stefan Ratajski – 1971),
  • Upiję się dziś (Stamir – muz. R. Dessaro – 1971),
  • Czerwone słoneczko (Stamir – muz. Jerzy Mart – 1972),
  • Saperski zwiad (Stamir – muz. Emil Sojka – 1972),
  • Ech te czołgi (Stamir – muz. Józef Kania – 1974),
  • Witaj dniu (Stamir – muz. Tadeusz Margot – 1974),
  • W wojsku nie jest źle (muz. Benedykt Konowalski – 1975),
  • Uważaj (Stamir – muz. Leszek Bogdanowicz – 1977),
  • A ty na mnie czekaj (Stamir – muz. Stanisław Rososiński),
  • Bielańskie wspominki (Stamir – muz. Stanisław Rososiński),
  • Co ja z wami mam chłopaki (Stamir – muz. Bolesław Szulia),
  • Cyrkowy wóz (muz. W. Chyda),
  • Daleka podróż (z Tadeuszem Urgaczem – muz. Derwid),
  • Do Veracruz (muz. Zbigniew Dziewiątkowski),
  • Fantazja warszawska (Stamir – muz. Romuald Żyliński),
  • Gdy wita nas Hel (Stamir – muz. Marek Sewen),
  • I do koszar (Stamir – muz. Bolesław Szulia),
  • Moja Julio (Stamir – muz. Henryk Klejne),
  • Od Błędowa (muz. Ireneusz Łojewski),
  • Pamiątka z Zakopanego (muz. W. Chyda),
  • Pieśń o rzekach (Stamir – muz. Emil Sojka),
  • Piosenka sportowa (muz. Witold Rudziński),
  • Podmoskiewski zmierzch (muz. W. Sołowiow-Siedoj),
  • Spotkanie na prerii (muz. Zbigniew Dziewiątkowski),
  • Stewardessa i marynarz (Stamir – muz. Marek Sewen),
  • Strome schodki (muz. Krzysztof Chromcewicz),
  • Takiemu to dobrze (Stamir – muz. Zbigniew Ciechan),
  • Ten trzeci (Stamir – muz. Janusz Szewczyk),
  • i inne.

Przypisy

  1. Stamir – pseudonim autorski spółki M. Łebkowski – S. Werner (od 1966 r.).

Oceń: Mirosław Łebkowski

Średnia ocena:4.73 Liczba ocen:17