Mirosław Zygmunt Łebkowski, urodzony 9 września 1922 roku w Częstochowie, to postać o niezwykłym dorobku artystycznym oraz bogatym życiorysie. Zmarł 22 marca 2010 roku w Warszawie, pozostawiając po sobie trwały ślad na polskiej scenie literackiej i muzycznej. Był polskim pisarzem, tłumaczem i autorem tekstów piosenek.
W czasie II wojny światowej służył w Armii Krajowej, gdzie nosił pseudonim "Jodła". Pełnił funkcję szefa referatu "N" obwodu Opatów, co było związane z jego zaangażowaniem w działalność konspiracyjną. Po aresztowaniu, został więźniem obozów koncentracyjnych, w tym Auschwitz-Birkenau, gdzie zadebiutował jako autor piosenek, notując swój debiut anonimowo. Jego tragiczne doświadczenia w obozach, w tym w Buchenwaldzie, Dora oraz Ravensbrück, kształtowały nie tylko jego osobowość, ale również twórczość.
Po zakończeniu wojny, zdecydował się na studia w SGH w Warszawie, co pozwoliło mu na rozwijanie kariery twórczej i społecznej. Zajmował się również działalnością w stowarzyszeniach artystycznych, m.in. w ZAIKS-ie w latach 1952-1974 oraz w ZAKR-ze, gdzie pełnił funkcję sekretarza generalnego.
Łebkowski był autorem wielu znaczących dzieł teatralnych, w tym sztuki "Gość z kosmosu" oraz musicalu "Turniej w Rio Marasco", do którego muzykę napisał Jerzy Walden. Stworzył także libretta do operetki "Melodia miłości" (muz. Edward Olearczyk) oraz nowe libretta oper w współpracy z St. Wernerem, takie jak "Wesołe kumoszki z Windsoru" (O. Nicolai) oraz "Tannhäuser" (R. Wagnera).
Jego liczne osiągnięcia artystyczne obejmowały także widowiska estradowe dla wojska, w współpracy z S. Wernerem, jak i lalkowe przedstawienia, takie jak "O kołku w płocie". Łebkowski stworzył teksty wielu piosenek, zdobywając szereg nagród, w tym III nagrodę za pieśni na I Festiwalu Muzyki Polskiej oraz I nagrodę za tekst piosenki "Powracali trzej chłopcy" podczas V Światowego Festiwalu Młodzieży i Studentów w 1955 roku.
Jego twórczość wpłynęła na wiele form muzycznych, zdobywając uznanie na festiwalach, w tym Złote i Srebrne Pierścienie na Festiwalach Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu oraz dwie nagrody Ministerstwa Obrony Narodowej. Jak wiele innych znaczących artystów, Łebkowski często współpracował z St. Wernerem, pisząc pod wspólnym pseudonimem "Stamir" od 1966 roku.
Pisał piosenki dla znanych wykonawców, takich jak Tercet Egzotyczny i Violetta Villas. Po jego śmierci, znalazł wieczny spoczynek 1 kwietnia 2010 roku w Panteonie Żołnierzy Polski Walczącej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach.
Pieśni masowe i piosenki (wybór)
W bogatym dorobku muzycznym Mirosława Łebkowskiego szczególne miejsce zajmują pieśni masowe oraz piosenki, które zdobyły uznanie wśród szerokiego kręgu odbiorców. Oto niektóre z nich:
- Oświęcim (muz. anonim. – 1943),
- Pieśń o braterstwie (muz. Alfred Gradstein – 1948),
- Hej, na górach (muz. E. Bekier – 1949),
- Hej, ty pole (muz. Michał Sulej – 1949),
- Marsz LZS (muz. Zygmunt Nowacki – 1950),
- Pokój! Mir! Frieden! Paix! (muz. Edward Olearczyk – 1950),
- Na strażnicy (muz. Edward Olearczyk – 1951),
- Piosenka o wiosennym siewie (muz. Edward Olearczyk – 1952),
- Pociąg zlotowy (muz. Edward Olearczyk – 1952),
- Saperzy, saperzy (muz. Edward Olearczyk – 1952),
- Otwórzcie nam ludzie (muz. Wit Jarmul – 1953),
- Melodia Starego Miasta (muz. Edward Olearczyk – 1953),
- Bzy na naszej ulicy (muz. Aleksander Barchacz – 1954),
- Goście z miasta (muz. Alfred Gradstein – 1954),
- Wspólny jest nasz plon (muz. Wit Jarmul – 1954),
- Powracali trzej chłopcy (muz. Edward Olearczyk – 1955),
- Pewnie miła zapomniałaś (muz. Edward Olearczyk – 1955),
- Przelotny uśmiech (wsp. z Tadeuszem Urgaczem – muz. Jerzy Mart – 1955),
- Walc maturzystów (z Tadeuszem Urgaczem – muz. Edward Olearczyk – 1955),
- Już śpij, dobranoc (muz. Matwiej Błanter – 1955),
- Wieczorem nad Wisłą (z Tadeuszem Urgaczem – muz. Edward Olearczyk – 1955),
- Bo mój mąż łowi ryby (muz. Wise, Weissmann, Twoney – 1956),
- Jeszcze się zastanów (muz. Jerzy Mart – 1957),
- Nie powiesz nic (muz. Ryszard Sielicki – 1957),
- Nie wiem, co to znaczy (muz. Henryk Jabłoński – 1957),
- Nie wszystko się zmieniło (muz. Edward Olearczyk – 1957),
- Ty jesteś czarująca (muz. Romuald Żyliński – 1957),
- Padam, padam (muz. Norbert Glanzberg – 1957),
- Plotki o Dorocie (muz. Jerzy Tyszkowski – 1958),
- Posłuchaj kochana (muz. Tadeusz Kwieciński – 1958),
- Już dawno domyśliłam się (z Janem Gałkowskim – muz. Edward Olearczyk – 1958),
- Kuplety Marleny (muz. Edward Olearczyk – 1958),
- To mój świat prześniony (muz. Edward Olearczyk – 1958),
- Sekret (muz. Jan Kozłowski – 1958),
- Pożyteczna chmurka (muz. W. Kubiczek – 1958),
- Gorącą nocą (z Heleną Kołaczkowską – 1959),
- Wrzuć grosik do grającej szafy (muz. Günter Oppenheimer – 1959),
- Nie spotkamy się (muz. Henryk Klejne – 1959),
- Gdyby pan był mym znajomym (muz. Marian Radzik – 1960),
- Kino na przedmieściu (muz. Czesław Grudziński – 1960),
- Tina z Neapolu (muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1960),
- Uśmiech lata (wsp. z Tadeuszem Urgaczem – muz. Antoni Buzuk – 1960),
- Czego trzeba do szczęścia (muz. Jerzy Wasowski – 1961),
- Dla ciebie miły (muz. Ryszard Sielicki – 1961 – piosenka laureatka radiowego konkursu na piosenkę przed I Międzynarodowym Festiwalem Piosenki w Sopocie),
- Pikowa dama (muz. Marian Radzik – 1961),
- Tysiąc pierwsza noc (muz. Andrzej Januszko – 1962),
- Hej trąbko (muz. Jerzy Tyszkowski – 1963),
- Szesnaście lat (wsp. ze Stanisławem Wernerem – muz. Ryszard Sielicki – 1963),
- A gdzie to jest (wsp. ze Stanisławem Wernerem – muz. Józef Kania – 1964),
- Mucurita (muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1964),
- Nie wystarczy kilka centymów (muz. Stefan Ratajski – 1964),
- Stary gaucho (muz. Ryszard Sielicki – 1964),
- W małej hacjendzie (muz. Ryszard Sielicki – 1964),
- Z gitarą przez ramię (wsp. ze Stanisławem Wernerem – muz. Adam Skorupka – 1964),
- Co tam noc (z Stanisławem Wernerem – muz. Czesław Grudziński – 1964),
- Piosenka z całusem (z Stanisławem Wernerem – muz. Władysław Szpilman – 1964),
- Do ciebie mamo (z Stanisławem Wernerem – muz. Adam Skorupka – 1965),
- Kiedyśmy wracali (z Stanisławem Wernerem – muz. Witold Rudziński – 1965),
- W służbie narodu, w służbie kraju (muz. Emil Sojka – 1966),
- Adios Havana mia (Stamir*-muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1966),
- O Izabelo (Stamir – muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1966),
- Pamelo żegnaj (muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1966),
- Rodeo (muz. Ryszard Sielicki – 1966),
- Nasza Bonanza (Stamir – muz. Józef Kania – 1966),
- Polonez wiślany (Stamir – muz. Michał Sulej – 1966),
- Kreolska dziewczyna (Stamir – muz. Ryszard Sielicki – 1969),
- Nie chodź do domu (Stamir – muz. Z. Karwacki – 1969),
- Ze mną bądź (Stamir – muz. Hubert Szymczyński – 1969),
- Hotel de Paris (muz. Zbigniew Dziewiątkowski – 1969),
- Wchodzimy w lata siedemdziesiąte (Stamir – muz. Jacek Szczygieł – 1971),
- Czarna woalka (muz. R. Dessaro – 1971),
- Moje włosy – moje oczy (muz. Stefan Ratajski – 1971),
- Upiję się dziś (Stamir – muz. R. Dessaro – 1971),
- Czerwone słoneczko (Stamir – muz. Jerzy Mart – 1972),
- Saperski zwiad (Stamir – muz. Emil Sojka – 1972),
- Ech te czołgi (Stamir – muz. Józef Kania – 1974),
- Witaj dniu (Stamir – muz. Tadeusz Margot – 1974),
- W wojsku nie jest źle (muz. Benedykt Konowalski – 1975),
- Uważaj (Stamir – muz. Leszek Bogdanowicz – 1977),
- A ty na mnie czekaj (Stamir – muz. Stanisław Rososiński),
- Bielańskie wspominki (Stamir – muz. Stanisław Rososiński),
- Co ja z wami mam chłopaki (Stamir – muz. Bolesław Szulia),
- Cyrkowy wóz (muz. W. Chyda),
- Daleka podróż (z Tadeuszem Urgaczem – muz. Derwid),
- Do Veracruz (muz. Zbigniew Dziewiątkowski),
- Fantazja warszawska (Stamir – muz. Romuald Żyliński),
- Gdy wita nas Hel (Stamir – muz. Marek Sewen),
- I do koszar (Stamir – muz. Bolesław Szulia),
- Moja Julio (Stamir – muz. Henryk Klejne),
- Od Błędowa (muz. Ireneusz Łojewski),
- Pamiątka z Zakopanego (muz. W. Chyda),
- Pieśń o rzekach (Stamir – muz. Emil Sojka),
- Piosenka sportowa (muz. Witold Rudziński),
- Podmoskiewski zmierzch (muz. W. Sołowiow-Siedoj),
- Spotkanie na prerii (muz. Zbigniew Dziewiątkowski),
- Stewardessa i marynarz (Stamir – muz. Marek Sewen),
- Strome schodki (muz. Krzysztof Chromcewicz),
- Takiemu to dobrze (Stamir – muz. Zbigniew Ciechan),
- Ten trzeci (Stamir – muz. Janusz Szewczyk),
- i inne.
Przypisy
- Stamir – pseudonim autorski spółki M. Łebkowski – S. Werner (od 1966 r.).
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Walerian Bayerlein | Małgorzata Rogacka-Wiśniewska | Adrian Bednarek | Michał Żytniak | Jan Prokop (literat) | Jacek Pałucha | Piotr Wolski | Maciek Nabrdalik | Anna Badora | Konstanty Troczyński | Józef Proszowski | Bogumiła Zbirożanka Malec | Dariusz Gajewski | Andrzej Polakowski | Andrzej Jasiński (pianista) | Janusz Knorowski | Maria Borkowska-Flisek | Marta Janic | Jadwiga Zaremska | Marek CecułaOceń: Mirosław Łebkowski