Antoni Dezyderiusz Fertner, urodzony 23 maja 1874 roku w Częstochowie, to postać znana jako jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich komików scenicznych.
Jego kariera obejmowała imponujące około pięciuset ról, które zarówno w teatrze, jak i w filmie przyniosły mu uznanie i popularność. Zmarł 16 kwietnia 1959 roku w Krakowie, pozostawiając po sobie trwały ślad w polskiej kulturze.
Życiorys
Rodzina i edukacja
Antoni Fertner, syn częstochowskiego cukiernika Teofila i Eleonory z domu Pleszyńskiej, dorastał w rodzinie z trzema starszymi siostrami. Po utracie rodziców przeprowadził się do Piotrkowa, gdzie pracował jako klakier w teatrze. Uczęszczał do lokalnego gimnazjum, w którym wykazywał znaczne zdolności matematyczne. Następnie przeniósł się do Warszawy, aby rozpocząć studia ekonomiczne w Wyższej Szkole Handlowej im. Kronenberga. Jednakże, zamiast kontynuować kształcenie, postanowił zapisać się na kurs aktorski w Szkole Dramatycznej działającej przy warszawskim Towarzystwie Muzycznym, który ukończył w 1895 roku.
W trakcie nauki brał udział w wielu trasach objazdowych po Polsce z różnymi trupami teatralnymi. Po pewnym czasie podjął pracę w Izbie Kontroli Państwa, lecz szybko zrezygnował z urzędniczej kariery, aby objąć angaż w warszawskim teatrzyku Wodewil pod kierownictwem Michała Wołowskiego. To właśnie tam zadebiutował jako Szewc w spektaklu Madame Sans-Géne. Jesienią 1895 roku Fertner dołączył do Wołowskiego w Łodzi, a stamtąd wziął udział w rocznym tournée po Rosji, w miastach takich jak Moskwa i Petersburg, z grupą Adolfiny Zimajer.
Kariera w Warszawie
Po powrocie do Polski w 1900 roku, Antoni Fertner zaczął występować w Teatrze Ludowym w Warszawie, którego dyrektorem był Marian Gawalewicz. W 1902 roku dostał angaż w Teatrze Farsy i Operetki, który prowadził Ludwik Śliwiński. Dzięki temu zyskaniu zatrudnienia w teatrze rządowym, Fertner mógł otworzyć przed sobą nowe możliwości kariery, występując również w Teatrze Rozmaitości.
W 1906 roku odbył miesięczną podróż z grupą teatralną do Petersburga, gdzie jego umiejętności aktorskie znalazły szerokie uznanie. Dwa lata później, w 1908 roku, otrzymał propozycję występu w niemym filmie Antoś pierwszy raz w Warszawie, którego był również współscenarzystą. Sukces tego filmu przyczynił się do wzrostu popularności aktora, który zaczął być rozpoznawany przez szeroką publiczność.
Fertner aktywnie uczestniczył w działalności Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów, pełniąc rolę wiceprezesa. W 1912 otrzymał honorowy złoty żeton za dwudziestoletnią działalność stowarzyszenia. W latach 1913-1918 występował gościnnie na scenach teatrów w Kijowie, zarówno solo, jak i z kabaretem „Momus” (1913–1914).
Dwudziestolecie międzywojenne
Po zakończeniu I wojny światowej, w 1918 roku, Fertner powrócił do Warszawy, gdzie występował w Farsie oraz w Teatrze Polskim. W tym samym roku zakupił willę „Pod Kogutkiem” w osiedlu Radość, co dało nazwę tej okolicy. W latach 20. XX wieku jego obecność w filmach była ograniczona, biorąc udział jedynie w trzech produkcjach, co było spowodowane problemami organizacyjnymi polskich studiów filmowych, których Fertner był krytykiem. Dopiero po wprowadzeniu filmów dźwiękowych ponownie zaczął występować, a w latach 1934-1939 zagrał w około dwudziestu filmach.
W latach 1923-1926 pełnił funkcję dyrektora Teatru Letniego, a w latach 1926-1927 prowadził z Mieczysławą Ćwiklińską teatr, który nosił ich imiona. Teatr ów nie przetrwał, co zmusiło Fertnera do powrotu do Teatru Letniego.
II wojna światowa i okres powojenny
W czasie wrześniowej wojny obronnej 1939 roku, Fertner znajdował się w Warszawie, gdzie zaobserwował brutalne skutki działań wojennych, utraciwszy całe swoje mienie. W trakcie okupacji hitlerowskiej reżyserował i występował w jawnych teatrach, takich jak „Niebieski Motyl”, „Złoty Ul”, „Wodewil” oraz „Nowości”, co odbywało się wbrew zakazom ZASP-u. Po powstaniu warszawskim został wywieziony do obozu przesiedleńczego w Pruszkowie, a następnie przetransportowany do Skawiny. Po zakończeniu wojny osiedlił się w Krakowie, a powrót na warszawską scenę był dla niego niemożliwy z powodu jego działalności w teatrach jawnych, więc występował w zespole objazdowym, a potem w krakowskim Teatrze Kameralnym TUR do 1946 roku.
W latach 1947-1954 był aktorem warszawskich Miejskich Teatrów Dramatycznych, ale nie powrócił już do filmu. Po swoim ostatnim epizodzie w Warszawie, aż do swojej śmierci w 1959 roku, występował na krakowskich scenach, w tym w Teatrze im. Juliusza Słowackiego (gdzie w 1954 roku uczcił 60-lecie swojej pracy artystycznej) oraz w Starym Teatrze.
Życie prywatne
Antoni Fertner miał bogate życie osobiste, które było pełne zawirowań i ważnych momentów. Był co najmniej trzykrotnie żonaty, co świadczy o jego skomplikowanej drodze życiowej. Jego pierwsze małżeństwo to związanie z Kazimierą Matyldą Habrowską, które trwało od 1895 do 1911 roku, a zakończyło się rozwodem.
Następnie związał się z aktorką Heleną Pawłowską, która urodziła się 10 grudnia 1873 roku w Piotrkowie i zmarła 3 listopada 1944 roku w Grodzisku. Helena znana była z występu w filmie „Antek kombinator” z 1913 roku oraz z nagrań różnych scenek na płytach gramofonowych, co przyniosło jej pewną popularność w tamtych czasach.
Ostatnie małżeństwo Fertnera miało miejsce 17 marca 1958 roku, w parafii św. Floriana w Krakowie, gdzie poślubił Janinę Zaleską. Z tego związku miał syna, również o imieniu Antoni, co pokazuje, że Fertner dbał o rodzinne więzi, mimo burzliwej przeszłości.
Po 85 latach życia, Antoni Fertner zmarł, a jego ostatnie miejsce spoczynku znajduje się w alei zasłużonych na cmentarzu Rakowickim w Krakowie, w kwaterze LXVII-płn. 1-4. Jego życie pozostaje częścią historii kultury i sztuki, a także pokazuje złożoność relacji międzyludzkich w minionych czasach.
Role filmowe
Gdy mówimy o filmowej karierze Antoniego Fertnera, warto zwrócić uwagę na różnorodność jego ról w różnych okresach artystycznych. W początkowych latach karierę aktorską traktował z dystansem, co miało swoje odzwierciedlenie w licznych produkcjach filmowych, które powstały w czasach I wojny światowej. W tym czasie zagrał w wielu niemych filmach realizowanych w Moskwie. Jednak prawdziwy rozwój jego talentu można zauważyć w latach 1934-1939, gdy na ekranach zaczęły się pojawiać filmy dźwiękowe. Po zakończeniu II wojny światowej aktor postanowił skupić się na teatrze, co oznaczało, że nie wrócił do świata kina.
W analizie jego filmografii można wyróżnić kilka kluczowych okresów, które są niezwykle znaczące. Przed I wojną światową, w latach 1908-1914, Fertner zadebiutował w Warszawie, w czasach zaboru rosyjskiego. Jego pierwsze pojawienie się na ekranie miało miejsce w filmie „Antoś”, a w 1911 roku wystąpił w „Antek Klawisz” oraz „Dzień kwiatka”. Cały ten czas był dla niego okazją do rozwijania swojego warsztatu aktorskiego i zdobywania popularności.
Okres I wojny światowej (1914-1918) zabił rozwój filmowy Antoniego w Moskwie. W tym czasie powstały liczne produkcje, w których wcielił się w postać Antosza, takiej jak „Antosza strażak”, „Chudy Antosza” czy „Antosza tyje”. Były to zabawne tytuły, które przyciągały widzów do kin w tym trudnym dla kraju czasie.
Po wojnie, w okresie międzywojennym (1918-1939), aktor znalazł się w kolejnych ważnych filmach, takich jak:
- 1923 – Niewolnica miłości,
- 1925 – Rywale (Tosio),
- 1935 – Jaśnie pan szofer (prezes Pudłowicz),
- 1933 – Romeo i Julcia (Onufry Koziegłowicz),
- 1935 – Antek policmajster (gubernator),
- 1936 – Ada! To nie wypada! (Dziewanowski, ojciec Ady),
- 1936 – Będzie lepiej (Ruczyński, stryj Wandy),
- 1936 – Bolek i Lolek (mister Brown),
- 1936 – Dwa dni w raju (nowobogacki szef firmy Boczek),
- 1936 – Fredek uszczęśliwia świat (kupiec),
- 1936 – Mały Marynarz (Kostrzewa),
- 1936 – Papa się żeni (baron),
- 1937 – Książątko (Piwko, dyrektor dancingu),
- 1937 – Pan redaktor szaleje (Szkot),
- 1937 – Ułan księcia Józefa (generał de Vieuxyemps),
- 1938 – Gehenna (konsyliarz),
- 1938 – Robert i Bertrand (Ippel, ojciec Ireny),
- 1938 – Zapomniana melodia (ojciec Helenki),
- 1939 – Włóczęgi (prywatny detektyw Trompka).
Te produkcje pokazują różnorodność ról, które Fertner odgrywał, wzbogacając polskie kino swoim talentem. Jego wkład w sztukę filmową oraz teatralną jest nieoceniony.
Role teatralne
Antoni Fertner to postać znacząca w polskim teatrze, znana ze swoich różnorodnych ról, które przyczyniły się do rozwoju artystycznego tej dziedziny. Poniżej przedstawiamy tabele, które ilustrują jego osiągnięcia.
Tytuł sztuki | Autor | Rola | Reżyseria | Teatr | Premiera |
---|---|---|---|---|---|
Maturzyści | Zdzisław Skowroński | Orliński | Jerzy Ronard Bujański | Stary Teatr – Kraków | 14-05-1955 |
Ciężkie czasy | Michał Bałucki | Kwaskiewicz | Władysław Krzemiński | Teatry Dramatyczne (Teatr im. Słowackiego) – Kraków | 01-08-1952 |
Złote niedole | Władysław Krzemiński | Dłutkiewicz | Władysław Krzemiński | Teatry Dramatyczne (Stary Teatr) – Kraków | 26-07-1950 |
Romans z wodewilu | Władysław Krzemiński | Florian Gzymsik | Władysław Krzemiński | Teatry Dramatyczne (Stary Teatr) – Kraków | 31-12-1948 |
Chory z urojenia | Molier | Argan | Emil Chaberski | Teatr Nowy – Poznań | 25-09-1948 |
archipelag Lenoir | Armand Salacrou | Paweł Albert Lenoir | Krystyna Zelwerowicz | Teatry Dramatyczne (Stary Teatr) – Kraków | 29-05-1948 |
Słomkowy kapelusz | Eugene Labiche | Nonancourt | Roman Zawistowski | Teatry Dramatyczne (Stary Teatr) – Kraków | 31-12-1947 |
Chory z urojenia | Molier | Argan; Bacchelierus | Wacław Nowakowski | Teatry Dramatyczne (Teatr im. Słowackiego) – Kraków | 07-03-1947 |
Wesoły wspólnik | Wincenty Rapacki (syn) | Eugeniusz Moliński | Irena Ładosiówna | Teatr Miejski – Lublin | 20-09-1946 |
Ostrożnie! Świeżo malowane! | Rene Fauchois | Dr Odilon Gadarin | Antoni Fertner | Teatr Miejski – Lublin | 23-08-1946 |
Gdy kwitnie lipa… | Program składany | _ | Tadeusz Chrzanowski | Teatr Gong – Teatr dla Wszystkich – Łódź | 16-06-1946 |
Ostrożnie! Świeżo malowane! | Rene Fauchois | Dr Odilon Gadarin | Stanisława Zbyszewska | Teatr Kameralny TUR – Kraków | 14-12-1945 |
Pan naczelnik – to ja! | Georges Feydeau | Mumuche | Antoni Fertner | Teatr Wodewil – Warszawa | 11-03-1944 |
Cudzik i spółka | Stefan Kiedrzyński | Marian Cudzik | Karol Borowski | Teatr Mały – Warszawa | 16-02-1935 |
Panna z dyplomacji | Ives Mirande | Minister | Wacław Nowakowski | Teatr Miejski im. Słowackiego – Kraków | 10-02-1934 |
Pani ministrowa | Adam Grzymała-Siedlecki | Bodzenter | Ludwik Solski | Teatr Letni – Warszawa | 13-12-1930 |
Nie rzucaj mnie madame | Stefan Kiedrzyński | Piotr Grzędzielski | Paweł Owerłło | Teatr Letni – Warszawa | 24-10-1930 |
Maman do wzięcia | Adam Grzymała-Siedlecki | Wawrzyniec Wspaniały | Emil Chaberski | Teatr Letni – Warszawa | 20-03-1930 |
Panienka z dancingu | Stefan Krzywoszewski | Woreczek | Emil Chaberski | Teatr Letni – Warszawa | 01-02-1929 |
Bitwa pod Waterloo | Menyhert Lengyel | Jakub Jacobson | (?) | Teatr Letni – Warszawa | 18-12-1925 |
Najszczęśliwszy z ludzi | Stefan Kiedrzyński | Paweł Rajkiewicz | Antoni Fertner | Teatr Polski – Wilno | 04-09-1925 |
Zdobycie twierdzy | Sacha Guitry | Leon Vannaire | Jan Janusz | Teatr Polski – Warszawa | 07-06-1923 |
Pacyfista | Stanisław Kozłowski | Szandor Nawarzil | Marceli Trapszo | Teatr Letni – Warszawa | 19-02-1915 |
Hiszpańska mucha | Franz Arnold, Ernest Bach | Henryk | Ludwik Śliwiński | Teatr Rozmaitości – Warszawa | 02-12-1913 |
Siostra Helena | Aleksander Engel | Hrabia Bensdorf | Marceli Trapszo | Nowości – Warszawa | 19-10-1913 |
Struś | Władysław Jastrzębiec-Zalewski | Gaston | Edmund Gasiński | Nowości – Warszawa | 06-07-1913 |
Dudek | Georges Feydeau | Vatelin | Marceli Trapszo | Nowości – Warszawa | 06-06-1913 |
Dobrze skrojony frak | Gabriel Dregely | Jerzy Silberberg | Marceli Trapszo | Teatr Rozmaitości – Warszawa | 20-10-1912 |
Ulubieniec kobiet | M.Hennequin, G.Mitchel | Prosper | (?) | Teatr Letni – Warszawa | 04-11-1911 |
Król | G.Caillavet, R.Flers, E.Arene | Blond | Ludwik Śliwiński | Teatr Letni – Warszawa | 11-12-1909 |
Ordery i odznaczenia
Antoni Fertner, wybitna postać w polskim środowisku teatralnym, został uhonorowany licznymi nagrodami i odznaczeniami za swoje osiągnięcia oraz wkład w kulturę. Oto niektóre z nich:
- Złoty Krzyż Zasługi, przyznany 30 stycznia 1931,
- Kawaler Orderu Legii Honorowej, otrzymany w 1931 roku we Francji, za propagowanie francuskiej kultury teatralnej w Polsce,
- Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, przyznany 26 lutego 1954,
- Medal 10-lecia Polski Ludowej, przyznany 28 stycznia 1955.
Nagrody
Antoni Fertner, wybitny artysta, został uhonorowany Nagrodą Państwową II stopnia „za działalność aktorską w minionym 10-leciu” w roku 1955.
Upamiętnienie
W 1987 roku powstał film dokumentalny poświęcony Antoniemu Fertnerowi, zatytułowany „Demon komizmu”, który zrealizowali Tadeusz Pawłowicz oraz Zbigniew Wawra. Film trwał 28 minut i stanowił istotny wkład w popularyzację postaci aktora.
W 2014 roku, Poczta Polska wydała znaczek pocztowy o nominale 2,35 zł. Projekt upamiętniający Antoniego Fertnera wykonała Marzanna Dąbrowska, a znaczek ten stanowił część serii „Ludzie kina i teatru”.
Natomiast 16 kwietnia 2016 roku, w Częstochowie, u szczytu ulicy Wieluńskiej, odsłonięto ławeczkę dedykowaną pamięci tego znakomitego aktora, co stanowi kolejny dowód na to, jak bardzo wpisał się w historię polskiego teatru i kina.
Anegdoty
Aktor Antonii Fertner to postać, która wzbudzała mnóstwo emocji i ciekawych historii. Jedną z najbardziej znanych anegdot jest ta, która przypisuje mu zasługę w wymyśleniu nazwy dla podwarszawskiej miejscowości Radość, w której miał swoją willę.
Nie można zapomnieć także o niezwykłym wydarzeniu z jego życia, kiedy to w wieku około 76 lat, został ojcem. To wydarzenie stało się inspiracją dla wielu zabawnych anegdot o tym aktorze. Istnieje pewna historia, która mówi o tym, jak Fertner, trzymając w rękach ogromny bukiet kwiatów, zjawił się na oddziale położniczym. Lekarze, widząc go, zaczęli żartować: „Mistrzu, w Pana wieku?”. Na co aktor z przekąsem odpowiedział: „No cóż, kochani, nie będę ukrywać, Solski mi pomagał”, nawiązując do swojego przyjaciela Ludwika Solskiego, który wówczas miał prawie 100 lat.
Inna znana anegdota dotyczy jego reakcji na kąśliwe gratulacje od kolegów, kiedy odpowiadał: „To złośliwość przedmiotów martwych”. Te i inne historie ukazują nie tylko jego poczucie humoru, ale także nietuzinkową osobowość, która na stałe wpisała się w historię polskiego teatru.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Edward Mesjasz | Stefan Chabrowski | Mikser (producent muzyczny) | Barbara Rosiek | Janusz Orlikowski | Marcin Pospieszalski | Anna Jańska-Maciuch | Łukasz Dziedzic | Dariusz Gawroński | Jacenty Dędek | Wojciech Prażmowski (fotograf) | Aleksander Wierny | Zdzisław Kałędkiewicz | Jacek Lang | Sarius | Elżbieta Wojnowska | Henryk Przełożyński | Małgorzata Kozakowska | Marcel Chyrzyński | Alfred GradsteinOceń: Antoni Fertner