Częstochowa Gnaszyn


Częstochowa, znana z pięknych krajobrazów oraz bogatej historii, kryje wiele interesujących miejsc. Jednym z nich jest Gnaszyn, który stanowi istotny przystanek kolejowy w Częstochowie. Położony w dzielnicy Gnaszyn, ta malownicza miejscowość znajduje się w województwie śląskim, w Polsce.

Warto zwrócić uwagę na lokalne walory, które przyciągają zarówno turystów, jak i mieszkańców. Gnaszyn to nie tylko miejsce do codziennego użytku, ale również atrakcyjny punkt na mapie regionu.

Ruch pasażerski

Ruch pasażerski w Częstochowie Gnaszyn jest interesującym zagadnieniem, które zasługuje na szczegółowe omówienie. Niniejsze dane przedstawiają liczbę pasażerów korzystających z transportu w różnych latach.

RokLiczba pasażerów na dobę
20170-9
20220-9

Połączenia

W Częstochowie Gnaszyn dostępne są różne połączenia kolejowe, które umożliwiają komfortowy dostęp do pobliskich miast.

Koleje Śląskie (Os) kursują do Lublińca, co stanowi doskonałą opcję dla tych, którzy planują odwiedzenie tej miejscowości.

Również, podróżujący mogą skorzystać z usług Polregio (R), które oferują połączenia do Tarnowskich Gór oraz ponownie do Lublińca.

Historia

W 1903 roku zrealizowano budowę odcinka Herby Ruskie – Częstochowa Stradom, który pierwotnie posiadał rozstaw torów wynoszący 1066 mm. W 1911 roku dokonano jego przebudowy na szerszy rozstaw torów, który wynosił 1532 mm. W trakcie I wojny światowej, w miarę postępującego konfliktu, wojska niemieckie przystąpiły do przekształcenia tego odcinka na rozstaw 1435 mm.

Na wschód od stacji powstała bocznica, która prowadziła do Gnaszyńskiej Manufaktury, co znacznie ułatwiło transport i działalność gospodarczą w regionie. Ostatecznie, w 1965 roku, zrealizowano zelektryfikowanie odcinka Częstochowa Stradom – Liswarta, co stanowiło istotny krok w modernizacji infrastruktury kolejowej.

Dworzec kolejowy

W 1953 roku zbudowano drugi dworzec kolejowy, który miał na celu zastąpienie wcześniejszego, położonego kilkaset metrów na wschód, w kierunku Częstochowy. Przez wiele lat stary obiekt pełnił swoją rolę, jednak od początku XXI wieku przestał być użytkowany, popadając w ruinę. Decyzja PKP o zamknięciu kas biletowych, spowodowanej zbyt małą liczbą pasażerów, przyspieszyła ten proces.

Nie udało się również znaleźć nabywcy na opuszczony budynek, którego zakupem nie były zainteresowane władze Częstochowy. Co więcej, od 9 grudnia 2012 roku żadne pociągi nie zatrzymywały się na stacji Gnaszyn. W tym samym roku doszło do pożaru w budynku, co dodatkowo pogorszyło jego stan. W latach 2013–2014 przeprowadzono gruntowną modernizację stacji w związku z remontem tzw. protezy koniecpolskiej, która łączy Centralną Magistralę Kolejową z Dolnym Śląskiem. Aktualnie na tej trasie kursują między innymi pociągi ED250 Pendolino (Express InterCity Premium).

Niestety, prace te nie obejmowały opuszczonego budynku dworca. W 2015 roku postanowiono, że gmach zostanie rozebrany ze względu na zły stan techniczny oraz jego zbędność wobec prowadzonej działalności. Dziś pociągi pośpieszne i ekspresowe przejeżdżają przez stację bez zatrzymywania się. W grudniu 2015 roku Koleje Śląskie przywróciły połączenie pomiędzy Częstochową a Lublińcem, co było mile widziane przez mieszkańców.

W 2018 roku dokonano rozbiórki budynku dworca, kończąc tym samym pewien etap w historii komunikacji kolejowej w regionie.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. Częstochowa Gnaszyn – Baza kolejowa [online], semaforek.kolej.org.pl [dostęp 12.10.2021 r.]
  3. Gnaszyn Dawniej i Dziś [online], www.facebook.com [dostęp 12.10.2021 r.]
  4. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  5. Michał Hyra: Dworzec Częstochowa Gnaszyn zostanie zburzony. I dwa inne. [w:] Gazeta Wyborcza [on-line]. Agora SA, 10.06.2015 r. [dostęp 10.06.2015 r.]

Oceń: Częstochowa Gnaszyn

Średnia ocena:4.7 Liczba ocen:18