Częstochowa to jedna z najważniejszych stacji kolejowych w regionie, zlokalizowana w sercu Śródmieścia miasta. Gdy powstawała, uważana była za jeden z najnowocześniejszych dworców w całym kraju.
W systemie klasyfikacji PKP, stacja Częstochowa należy do grupy A, co oznacza, że obsługuje ponad 2 miliony podróżnych rocznie. Od roku 2015 funkcjonuje jako dworzec kategorii „P” (premium), co dodatkowo podkreśla jej znaczenie w kontekście transportu kolejowego.
Stacja Częstochowa pełni kluczową rolę w obsługiwaniu zarówno połączeń lokalnych, jak i długodystansowych w ruchu krajowym i międzynarodowym, czyniąc ją centralnym punktem komunikacyjnym w południowej Polsce.
Ruch pasażerski
W obszarze ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej w Częstochowie, dane dotyczące wymiany pasażerskiej dostarczają istotnych informacji o rozwoju transportu kolejowego w tym regionie.
Rok | Wymiana roczna | Wymiana pasażerska na dobę | Miejsce w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 3 720 000 | 10 200 | 21 |
2018 | 6 200 000 | 10 000 | 20 |
2019 | 3 940 000 | 10 800 | 23 |
2020 | 2 050 000 | 5 500 | 23 |
2021 | 2 520 000 | 6 900 | 24 |
2022 | brak danych | 9 300 | brak danych |
Rok 2022 nie dostarczył danych, co może być wynikiem różnych czynników, w tym wpływu pandemii na podróże. Warto zauważyć, że w ostatnich latach liczba pasażerów korzystających z tej stacji znacznie się zmieniała, co może odzwierciedlać różne aspekty rynku transportowego oraz potrzeb lokalnej społeczności.
Historia
W historii Częstochowy stacja kolejowa odegrała ważną rolę, a jej początki datują się na lata 1845–1846, kiedy to wzniesiono pierwszy dworzec. Obiekt ten, powstały w czasie budowy kolei warszawsko-wiedeńskiej, charakteryzował się stylem późnoklasycystycznym, a jego forma przypominała lokomotywę. Środkowa część budynku miała piętro oraz kwadratową wieżę, podczas gdy boczne pawilony były parterowe.
W 1852 roku na stacji zainstalowano system telegraficzny, co przyczyniło się do zwiększenia efektywności komunikacji. W latach 1873 i 1900 dworzec przeszedł istotne rozbudowy, które były realizowane według projektów architekta Czesława Domaniewskiego. W czasie wojny polsko-bolszewickiej stacja była pod nadzorem kpt. Antoniego Malinowskiego, który pełnił funkcję wojskowego komendanta.
Pionierem elektryfikacji transportu kolejowego w Częstochowie był pierwszy pociąg elektryczny, który przybył na stację w 1956 roku. Niestety, oryginalny dworzec został rozebrany pod koniec lat 70. XX wieku. Z tej historycznej budowli ocalały jedynie obiekty pomocnicze, takie jak konduktorownia oraz dawny szalet.
W połowie lat 70. zapadła decyzja o budowie nowego obiektu dworca, co wiązało się z przekształceniem Częstochowy w stolicę województwa. W ramach ogólnopolskiego konkursu architektonicznego wyłoniono projektanta – krakowskiego architekta Ryszarda Frankowicza, który pracował z zespołem 16 współpracowników. Prace budowlane rozpoczęły się na przełomie lat 70. i 80., w wyniku czego wyburzono budynek stacyjny z okresu budowy kolei warszawsko-wiedeńskiej.
W wyniku przekształceń gospodarczych po upadku socjalizmu plany dotyczące biur na wschodniej stronie torów uległy znacznemu zmniejszeniu, przez co wcześniejsze wyburzenia stały się zbędne. Z kolei w zachodnim pawilonie zaplanowano przestrzenie na cele komercyjne. Budowa obecnego dworca rozpoczęła się w 1989 roku z ramienia Śląskiej DOKP w Katowicach i trwała do 1996 roku, przy czym kluczowe prace nad głównym gmachem rozpoczęto w 1994 roku.
Pasaż z poczekalniami nad torami został oddany do użytku w 1991 roku z okazji VI Światowych Dni Młodzieży. Natomiast cała budowla została uroczyście otwarta 9 listopada 1996 roku, w dniu 150. rocznicy dotarcia kolei do Częstochowy. To wydarzenie zaszczycił swoją obecnością Aleksander Kwaśniewski, ówczesny prezydent Polski.
Na przestrzeni lat dworzec przeszedł wiele transformacji, w tym 24 maja 1997 roku przed jego budynkiem odsłonięto pomnik z popiersiem Władysława Biegańskiego, który zrealizował artysta Szymon Wypych. W lipcu 2019 roku zorganizowano konkurs przez SARP Częstochowa oraz PKP SA na koncepcję realizacyjną nowego dworca oraz zagospodarowanie terenów po zachodniej stronie torów, które obejmowały również obszar dworca autobusowego.
Linie kolejowe
Na stacji kolejowej w Częstochowie zatrzymują się różne linie kolejowe, które stanowią istotne połączenia regionalne oraz krajowe. Poniżej przedstawiamy szczegółowy opis tych linii:
- 1 Warszawa Centralna – Katowice (to elektryfikowana linia, która łączy Śląsk z Mazowszem, przebiegając przez województwo łódzkie),
- 700 Częstochowa – Częstochowa Stradom,
- 701 Częstochowa – posterunek odgałęźny Kucelinka (gdzie przebiegają linie łączące Wiedenkę z protezą koniecpolską).
Te połączenia są kluczowe dla lokalnej komunikacji, a także dla podróżujących między większymi miastami w Polsce.
Budynek
Obecny budynek dworca kolejowego w Częstochowie został zaprojektowany przez krakowskiego architekta Ryszarda Frankowicza, który ma na swoim koncie wiele interesujących realizacji.
Nowoczesna, postmodernistyczna forma budowli zajmuje powierzchnię 3186 m² oraz ma kubaturę wynoszącą 41 tys. m³. Jej imponująca konstrukcja dachowa wsparta jest na 22 pylonach, których wysokość sięga 11,5 m, a średnica wynosi 1 m.
Ten dworzec kolejowy pełni funkcję przelotowo-czołową, co oznacza, że jest dostosowany do obsługi ruchu w różnych kierunkach. Przy peronie pierwszym znajduje się dodatkowy peron 1a, który jest nazywany kieleckim; stanowi on ważny element infrastruktury.
Warto zauważyć, że przy peronie 1a znajduje się także jedyny tor nieprzelotowy, co ma istotne znaczenie dla organizacji ruchu pociągów. Ponadto, w budynku dworca mieści się ogólnodostępna kaplica, w której regularnie odprawiane są nabożeństwa, co pozwala podróżnym na chwilę refleksji przed czy po podróży.
Ruch pociągów
Na stacji kolejowej Częstochowa można zauważyć znaczny ruch pociągów, które regularnie zatrzymują się na tym ważnym węźle komunikacyjnym. W ofercie stacji znajdują się pociągi TLK i IC operatora PKP Intercity, oferujące wygodne połączenia dalekobieżne.
Dodatkowo, korzystający z usług regionu mogą podróżować pociągami regio, które obsługiwane są przez Polregio. Te połączenia są szczególnie popularne wśród pasażerów planujących podróże do pobliskich miast.
Warto również wspomnieć o składach, które są reprezentowane przez Koleje Śląskie, zapewniające obsługę lokalnych tras, co czyni stację Częstochowa istotnym punktem w regionalnej sieci kolejowej.
Przypisy
- a b c d Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Przewozy pasażerskie [online], Portal statystyczny UTK [dostęp 20.02.2023 r.]
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska – Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
- a b Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r.. 27.01.2020 r. [dostęp 30.01.2020 r.]
- WitoldW. Urbanowicz: Rusza konkurs na koncepcję nowego dworca w Częstochowie wraz z otoczeniem [online], www.transport-publiczny.pl, 10.07.2019 r. [dostęp 11.07.2019 r.]
- Michał Hyra: Mamy w Częstochowie dworzec klasy premium. Ale nie jest to Stradom. Gazeta Wyborcza, 19.08.2015 r. [dostęp 21.08.2015 r.]
- a b c Częstochowski mutant. Ten dworzec symbolizuje ambicje miasta, które zepchnięto na boczny tor, „gazetapl” [dostęp 03.12.2016 r.]
- a b TomaszT. Haładyj: Pamiętacie, jak 20 lat temu otwierano nowy dworzec? [ZDJĘCIA, WIDEO] [online], czestochowa.wyborcza.pl, 24.11.2016 r. [dostęp 27.11.2016 r.]
- Kaplica kolejarzy i podróżnych. niedziela.pl, 2004 r. [dostęp 29.11.2018 r.]
- Wioleta Bąk, Tomasz Haładyj: Remont tunelu pod dworcem PKP. gazeta.pl, 14.06.2005 r. [dostęp 24.05.2010 r.]
- Wykaz dworców kolejowych zarządzanych przez Oddział Dworce Kolejowe. PKP Dworce Kolejowe. [dostęp 24.05.2010 r.]
- a b c Mirosław Zwoliński: Przewodnik po Częstochowie. Częstochowa: Oddział PTTK Huty „Częstochowa”, 1997 r.
- „Dziennik Personalny” (R.1, nr 43), MSWojsk., 10.11.1920 r. s. 1171.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Częstochowa Gnaszyn | Częstochowa Towarowa | Częstochowa Aniołów | Częstochowa Mirów | Częstochowa Raków | Częstochowa StradomOceń: Częstochowa (stacja kolejowa)