Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie jest kluczowym elementem transportu zbiorowego w regionie, które specjalizuje się w świadczeniu usług zarówno autobusowych, jak i tramwajowych. Przedsiębiorstwo to obsługuje nie tylko samą Częstochowę, ale także okoliczne gminy, przyczyniając się tym samym do poprawy mobilności mieszkańców.
Na dzień lutego 2022 roku, flota Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego liczyła 146 autobusów oraz 33 tramwaje, co świadczy o znacznym zakresie jego działalności. Historia przedsiębiorstwa sięga 1950 roku, kiedy to powstało jako państwowa instytucja. W 1991 roku przekształciło się w zakład budżetowy gminy Częstochowa, a od 2001 roku funkcjonuje jako jednoosobowa spółka gminy.
Warto zaznaczyć, że od 1 stycznia 2010 roku, organizacja komunikacji miejskiej w Częstochowie została przekazana przez Gminę Częstochowa pod zarząd Urzędu Miasta, który powierzył odpowiedzialność za ten projekt Miejskiemu Zarządowi Dróg i Transportu, co pozwoliło na lepsze zarządzanie i rozwój transportu miejskiego w regionie.
Historia
Początki
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie rozpoczęło swoją działalność 1 marca 1950 roku. Początkowo funkcjonowało pod nazwą Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji. W 1951 roku jednostka ta zyskała obiekt zajezdni autobusowej przy ulicy Wilsona 44/54, gdzie znajdowało się 17 boksów oraz 13 kanałów rewizyjnych. Do roku 1955 zajezdnia była użytkowana wspólnie z Miejskim Przedsiębiorstwem Oczyszczania (MPO).
W 1991 roku, na podstawie uchwały Rady Miasta, jednostka przekształciła się z przedsiębiorstwa państwowego w zakład budżetowy gminy, przyjmując nazwę Miejski Zakład Komunikacji. W 1995 roku liczba pasażerów osiągnęła 114,4 miliona, jednak już w 1999 roku spadła do 93,1 miliona, co miało związek z rosnącą liczbą prywatnych pojazdów na drogach. W tym samym czasie nastąpiło również zwolnienie części pracowników, których liczba spadła do 1025.
Na przestrzeni lat 1992-1996 jednostka rozwijała swój tabor. Uruchomiono nowoczesną myjnię autobusową, zakupiono nowe pojazdy, w tym przegubowe Ikarusy, a także zmodernizowano i ujednolicono tabor tramwajowy.
XXI wiek
W dniu 1 kwietnia 2002 roku, na podstawie uchwały Rady Miasta, Miejski Zakład Komunikacji został postawiony w stan likwidacji. W jego miejsce powstała jednoosobowa spółka Gminy Częstochowa, znana jako Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie sp. z o.o. Nowa spółka przejęła zarówno majątek, jak i załogę likwidowanego zakładu.
W 2000 roku spółka wprowadziła do użytku nowe autobusy, a także modernizowała istniejące wagony tramwajowe. W kolejnych latach zakupiono niskopodłogowe autobusy Solaris, przeprowadzono przetargi na dostawę nowych pojazdów, a także zainicjowano różne projekty związane z systemem biletowym oraz informacją pasażerską.
Przejęcie organizacji transportu przez miasto
Od 1 stycznia 2010 roku MPK sp. z o.o. przeszło pod zarząd Urzędu Miasta Częstochowa, podczas gdy organizacja transportu została przekazana Miejskiemu Zarządowi Dróg i Transportu. Już w lutym tego roku zakupiono cztery kolejne autobusy, co pokazuje stały rozwój floty transportowej.
Dostawy tramwajów Twist
19 lipca 2010 ogłoszono przetarg na nowe składy tramwajowe, które miały obsługiwać nową linię na Błeszno. W wyniku przetargu, który ogłoszono we wrześniu 2010, zwyciężyła bydgoska PESA, a dostawa tramwajów zaplanowana była na rok 2012.
Program GAZELA
W kwietniu 2014 roku MPK Częstochowa zdobyło dotację na niskoemisyjne autobusy, dzięki czemu mogło zakupić nowoczesne pojazdy hybrydowe. Umowy i przetargi związane z tym programem były kompleksowym podejściem do zmiany floty na bardziej ekologiczną.
Dostawy tramwajów Twist II i inwestycje Autosanu
W kolejnych latach MPK Częstochowa umacniało swoje inwestycje poprzez dostawy nowoczesnych tramwajów oraz aktywność na rynku autobusów. W wyniku różnorodnych umów i przetargów, flota pojazdów nieustannie się modernizowała, co świadczy o dynamicznym podejściu jednostki do potrzeb komunikacyjnych mieszkańców Częstochowy.
Tabor
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie dysponuje różnorodnym taborem, który jest kluczowy dla sprawności transportu publicznego w tym mieście. W służbie liniowej znajdują się pojazdy różnych typów, co zapewnia komfort i dostępność podróży dla wszystkich mieszkańców oraz gości.
Autobusy | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ autobusu | Zdjęcie | Napęd | Wyposażenie | Klasa autobusu | Rok zakupu | Numery taborowe | Liczba |
Autosan Sancity 10LFE | _ | Elektryczny | _ | MIDI | 2022 | 516–519 | 4 |
Autosan Sancity 12LFE | _ | Elektryczny | _ | MAXI | 2021 | 500–515 | 16 |
Iveco Daily 70C17 / Vehixel Cytios 4 | _ | Diesel | _ | MINI | 2024 | 411–412 | 2 |
MAN NL293 Lion’s City | _ | Diesel | _ | MAXI | 2018 | 149–160 | 12 |
MAN NL243 Lion`s City | _ | CNG | _ | MAXI | 2018 | 105–107, 148 | 4 |
MAN NG313 Lion’s City G | _ | CNG | _ | MEGA | 2018 | 217 | 1 |
MAN NG363 Lion’s City G | _ | Diesel | _ | MEGA | 2018 | 219 | 1 |
MAN NG323 Lion’s City GL | _ | Diesel | _ | MEGA | 2023 | 233-235 | 3 |
Mercedes-Benz 515 CDI/VDL MidCity | _ | Diesel | _ | MINI | 2022 | 400 | 1 |
Mercedes-Benz Citaro | _ | Diesel | _ | MAXI | 2006–2007 | 108–118 | 11 |
2008–2010 | 119–127, 129–142 | 23 | |||||
Mercedes-Benz Citaro | _ | CNG | _ | MAXI | 2017–2018 | 102–104, 143–144 | 5 |
Mercedes-Benz Conecto G | _ | Diesel | _ | MEGA | 2006 | 177–184 | 8 |
Mercedes-Benz Citaro G | _ | Diesel | _ | MEGA | 2009–2010 | 185–195 | 11 |
Mercedes-Benz Sprinter City 65 | _ | Diesel | _ | MINI | 2024 | 413–414 | 2 |
Solbus Solcity 12 | _ | Diesel | _ | MAXI | 2016 | 036–038 | 3 |
Solbus Solcity 12 CNG Hybrid | _ | Gazowo–elektryczny | _ | MAXI | 2015 | 011–035 | 25 |
Solbus Solcity 18 CNG Hybrid | _ | Gazowo–elektryczny | _ | MEGA | 2015 | 196–209 | 14 |
Solaris Urbino 18 (III) | _ | Diesel | _ | MEGA | 2018 | 220–229, 231 | 11 |
_ | MEGA | 218 | 1 | ||||
Solaris Urbino 12 (II) | _ | Diesel | _ | MAXI | 2002 | 95 | 1 |
Solaris Urbino 12 (III) | _ | Diesel | _ | MAXI | 2014 | 001–010 | 10 |
Solaris Urbino 12 (IV) | _ | Diesel | _ | MAXI | 2017 | 039–053, 059–073, 075–084 | 40 |
Wszystkie pojazdy | 198 |
Tramwaje | |||||
---|---|---|---|---|---|
Typ tramwaju | Zdjęcie | Wyposażenie | Rok zakupu | Numery taborowe | Ilość |
Konstal 105Na | _ | _ | 1988–1990 | 611–614 | 4 |
_ | 1979–1980 1985, 1990 | 615–616, 644–645, 648–649, 695, 697 | 8 | ||
Pesa Twist 129Nb | _ | _ | 2012 | 621–627 | 7 |
_ | _ | 2020 | 651–660 | 10 | |
Łączna liczba pojazdów | 29 |
Wszystkie pojazdy są wyposażone w różnorodne systemy, które mają na celu poprawę komfortu pasażerów. Oto kilka z nich:
- system informacji pasażerskiej,
- niskopodłogowe wózki,
- monitoring dla bezpieczeństwa,
- klimatyzację przestrzeni,
- biletomaty do zakupu biletów,
- routery WiFi dla zapewnienia dostępu do Internetu,
- gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
W przypadku autobusów wyróżniamy kilka typów:
- MEGA – autobusy przegubowe, mające osiemnaście metrów długości,
- MAXI – autobusy o dwunastometrowej długości,
- r.b. – rok budowy,
Warto podkreślić, że ciemnożółtym kolorem oznaczone są pojazdy, które wymagają remontu. Odpowiednie zarządzanie taborem oraz planowanie napraw i modernizacji to klucz do utrzymania wysokiej jakości usług komunikacyjnych w Częstochowie.
Historia Taboru | ||||
---|---|---|---|---|
Typ pojazdu | Obrazek | Ilość egzemplarzy | Rok zakupu | Numer przewoźnika |
Tramwaje | ||||
4N1 + 4ND | _ | 1 + 1 | 1958, 2011 (rok budowy 1954) | 202 + 668 |
102Na | _ | 1 | 1972 | 628 |
Autobusy | ||||
Bristol Lodekka | _ | 1 | 2018 (rok budowy 1965) | 299 |
Ikarus 280 | _ | 3 | 1982, 1991, 1997 | 288, 358, 176 |
Jelcz M11 | _ | 1 | 1985 | 254 |
Ikarus 435.05C | _ | 1 | 1993 | 360 |
Ikarus 412 | _ | 1 | 1997 | 74 |
Lista szefów
Lista dyrektorów i prezesów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie stanowi istotny fragment historii tej instytucji. W poniższym zestawieniu znajdują się nazwiska osób, które pełniły te funkcje na przestrzeni lat.
Dyrektorzy:
- miejskie Zakłady Komunikacyjne:
- 1949–1950: Mieczysław Gintel,
- 1950–1951: Tadeusz Tchórzewski.
- miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne:
- 1951–1953: Czesław Rzepko,
- 1953–1954: Roman Gross,
- 1954–1960: Mirosław Kwapisz,
- 1960–1979: Marian Skwarliński,
- 1979–1984: Tadeusz Mszyca,
- 1984–1990: Zbigniew Rudlicki,
- 1990–1991: Krzysztof Nabrdalik.
- miejski Zakład Komunikacji:
- 1991–1999: Krzysztof Nabrdalik,
- 1999–2000: Roman Wydymus.
Prezesi zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie sp. z o.o. to kolejny etap w historii tej instytucji:
- 2000–2002: Roman Wydymus,
- 2002–2011: Krzysztof Nabrdalik,
- 2011: Roman Wydymus,
- 2011: Michał Porada (pełniący obowiązki),
- 2011–2017: Roman Bolczyk,
- od 13 listopada 2017: Mariusz Sikora.
Przypisy
- Częstochowa: Przetarg na nowe tramwaje
- Tomasz Haładyj: MPK Częstochowa kupiło kolejne gazowce CNG. Pięć mercedesów i MAN. [w:] Transport Publiczny [on-line]. ZDG TOR sp. z o.o., 22.03.2018 r. [dostęp 22.03.2018 r.]
- To już pewne! Kolejnych 12 nowoczesnych autobusów zasili nasz tabor. MPK Częstochowa, 20.04.2018 r. [dostęp 21.04.2018 r.]
- Dominik Wójcik: MAN chce sprzedać MPK 12 autobusów. [w:] FOTOCZEWA [on-line]. FOTOCZEWA, 05.04.2018 r. [dostęp 09.04.2018 r.]
- Witold Urbanowicz: MPK Częstochowa podpisało umowę z Pesą na dostawy 10 Twistów. [w:] Transport Publiczny [on-line]. ZDG TOR sp. z o.o., 15.01.2018 r. [dostęp 17.01.2018 r.]
- Michał Hyra: Częstochowa. Od 1 października komunikacja gratis dla uczniów podstawówek i gimnazjów. A później dla wszystkich?. [w:] Gazeta Wyborcza [on-line]. Agora SA, 05.09.2017 r. [dostęp 29.10.2017 r.]
- DominikD. Wójcik, Solaris wygrywa w Częstochowie. Decyduje nie cena, a parametry [online], www.transport-publiczny.pl [dostęp 17.11.2016 r.]
- MPK kupi kolejnych 40 nowoczesnych autobusów. Będą to diesle z bogatym wyposażeniem [online] [dostęp 28.09.2016 r.]
- Michał Hyra: MPK Częstochowa dostało pieniądze na kolejne nowe autobusy. [w:] Gazeta Wyborcza [on-line]. Agora SA, 22.02.2018 r. [dostęp 26.02.2018 r.]
- MPK ogłosiło przetarg na zakup 12 sztuk fabrycznie nowych autobusów. 03.02.2018 r. [dostęp 03.02.2018 r.]
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie. Tabor [online], Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie [dostęp 09.06.2023 r.]
- Częstochowa stawia na elektryki. Zamówiła nowe autobusy - Motoryzacja w INTERIA.PL [online], interia.pl [dostęp 24.04.2024 r.]
- Dominik Wójcik: MPK Częstochowa. Hybryda już jeździ po mieście. I to z pasażerami [WIDEO] [online], czestochowa.wyborcza.pl, 05.06.2020 r. [dostęp 18.08.2020 r.]
- Michał Hyra: MPK w Częstochowie podpisało umowę na przerobienie hybryd. Zadanie wykona Autosan [online], czestochowa.wyborcza.pl, 06.05.2021 r. [dostęp 06.05.2021 r.]
- Dominik Wójcik: Częstochowa. Bilety komunikacji miejskiej w internecie [online], 12.09.2017 r. [dostęp 06.10.2017 r.]
- Michał Hyra: Częstochowa. Od 1 października komunikacja gratis dla uczniów [w:] Gazeta Wyborcza [on-line]. Agora SA, 05.09.2017 r. [dostęp 29.10.2017 r.]
- Michał Hyra: MPK Częstochowa kupiło używane mercedesy na gaz i ma dalsze plany [online], czestochowa.wyborcza.pl, 20.09.2017 r. [dostęp 20.09.2017 r.]
- Tomasz Haładyj: Częstochowa będzie miała 40 autobusów hybrydowych. I to za darmo!. [w:] Gazeta.pl Częstochowa [on-line]. Agora SA, 23.04.2014 r. [dostęp 24.04.2014 r.]
- MPK ogłosiło przetarg na siedem nowych autobusów. Wybrano solarisy. [w:] Gazeta.pl Częstochowa [on-line]. 05.03.2014 r. [dostęp 05.03.2014 r.]
- MPK rozstrzygnęło przetarg na siedem nowych autobusów. Wybrano solarisy. [w:] Gazeta.pl Częstochowa [on-line]. 05.03.2014 r. [dostęp 05.03.2014 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Częstochowskie Zakłady Materiałów Biurowych | X-kom | Stradom (przedsiębiorstwo) | Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej Częstochowa w Częstochowie | WigolenOceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie